ARKAN – rodzinna firma z receptą na sukces
Rodzinna firma ARKAN swoim rozwojem oraz sukcesami udowadnia, jak ważne jest umiejętne dostosowanie się do zmieniającej się rzeczywistości. To kompetencja charakterystyczna dla sprawnych menadżerów.
Gdy Kazimierz Białas zakładał 1 maja 1997 roku w Tarnowie swoją firmę ARKAN, nie mógł przypuszczać, że to niewielkie przedsięwzięcie na przestrzeni lat tak znacząco się rozrośnie. W latach 2017-2019 firma trzykrotnie powiększyła swe obroty, dwukrotnie zwiększyła liczbę zatrudnionych pracowników, których będzie już niebawem prawie 80, oraz rozbudowała swoją siedzibę o kolejne budynki i działki. To efekt mądrego zarządzania oraz uważnego przyglądania się biznesowemu otoczeniu, a także analizowania rynkowego popytu oraz umiejętnego poszerzania swojej produktowo-usługowej oferty.
Tarnowskie początki
Nie będzie przesadą stwierdzenie, że po kilkunastu latach aktywnej działalności ARKAN znalazł się w gronie liderów lokalnego rynku w swoim segmencie usługi i produkcji.
W rodzinie siła
Jak przystało na firmę rodzinną, jednym z najważniejszych zasobów firmy ARKAN jest biznesowe know-how, przekazywane przez Kazimierza Białasa swoim czterem synom. Ojcowski mentoring w zestawieniu ze stałym zdobywaniem doświadczenia przez jego potomków, zapewniły ARKAN-owi kadrę menadżerską znakomicie przygotowaną do kierowania przedsiębiorstwem. Dziś to właśnie Damian, Krystian, Kamil oraz Konrad nie tylko zarządzają ARKAN-em lecz również wytyczają dla niego strategiczne cele. Odpowiadają oni za trzy wydziały firmy (spawalnia, obróbka metali i malarnia) oraz działalność rozwojową i operacyjne zarządzanie całością.
Nowa przestrzeń na rozwój
Nie bać się! Jeśli jest możliwe, aby w ramach zwolnienia podatkowego płacić mniejsze podatki w zamian za realizację konkretnych projektów inwestycyjnych na z góry określonych warunkach w zakresie pomocy publicznej, nie należy się tego bać. Próg inwestycji, zwłaszcza w Tarnowie jest niewielki, a pozostałe kryteria ilościowe i jakościowe zdefiniowane przez Polską Strefę Inwestycji, są jak najbardziej do spełnienia. Zwolnienie nabyte na podstawie decyzji o wsparciu to prawo, a nie obowiązek.
apeluje pan Kazimierz i jego współpracownicy
Koleżeńskie rady
- Zabierając się za projekt inwestycyjny, obojętnie – z decyzją o wsparciu, czy bez niej – trzeba bardzo dobrze przemyśleć katalog wydatków inwestycyjnych planowanych do poniesienia, zaplanować harmonogram ich ponoszenia oraz wybrać źródła ich finansowania, dające możliwość zakwalifikowania wydatków do minimalnego limitu określonego w decyzji.
- Z punktu praktycznego, istotne jest takie zaplanowanie i wykonanie budżetu wydatków, aby mieścił się on w granicach limitu z decyzji i liczby stanowiącej 130% tego limitu. Wydatkowanie kwoty mniejszej od limitu określonego w decyzji nie daje możliwości korzystania ze zwolnienia.
- Po doświadczeniach jakie nabyliśmy, istotny jest zakres działalności planowany do realizacji w ramach projektu realizowanego ze wsparciem wynikającym z decyzji, który jest określony konkretnymi kodami PKD wymienionymi w decyzji. Plany firmy na najbliższe kilka lat muszą być ściśle związane z zakresem działalności wskazanym w tym dokumencie.
- Realizacja zwolnienia wynikającego z DOW-a, stanowi nie lada wyzwanie dla kadry finansowo-księgowej firmy, która musi dokonać na potrzeby rozliczeń podatkowych podziału przychodów, kosztów i dochodów, na te osiągane z działalności objętej decyzją i te, które zwolnieniem podatkowym wynikającym z decyzji o wsparciu nie będą objęte. Z tej perspektywy, jeżeli charakter projektu inwestycyjnego to umożliwia, to bardziej wskazane wg. nas jest wydzielenie działalności planowanej do objęcia zwolnieniem podatkowym w całkowicie oddzielny podmiot gospodarczy.
Kontakt
Krakowski Park Technologiczny sp. z o.o.
ul. Podole 60
30-394 Kraków
NIP 675-11-57-834